“Een 10 is misschien onhaalbaar, maar een 8 of 9 gaan we halen!” 
Spindler streeft naar tevreden medewerkers. En dus luidt de ambitie: in 2022 – als het bedrijf 100 jaar bestaat – werken er uitsluitend tevreden medewerkers bij Spindler. De directeuren Marcel Comba en Richard Spindler leggen de lat hoog: “Een 10 is misschien onhaalbaar, maar een 8 of een 9 gaan we beslist halen!” 

De crisis in de installatiebranche van een paar jaar terug, had ook zijn weerslag op het plezier van medewerkers, vertelt Richard Spindler. “Dat merkte je tijdens overleg, maar ook in de betrokkenheid en in de sfeer op het werk. Het was allemaal wat somber: niets kon, weinig was meer leuk. Ook ik had daar last van.” Om dit gevoel te veranderen – en dus ook inzicht te krijgen in de oorzaken – besloot Spindler een Werkbelevingsonderzoek onder haar medewerkers uit te laten voeren. Dit leverde veel aanknopingspunten op, maar ook talrijke aanbevelingen. 

Aanbevelingen

Inmiddels is 90% van deze aanbevelingen uitgevoerd. “Zo hebben we een aantal specifieke HR-punten opgepakt, zoals meer inhoud geven aan functioneringsgesprekken en meer richting geven aan scholingsmogelijkheden voor medewerkers. Met de aanstelling van Cindy Man als HR-Manager hebben we op dat punt sowieso flinke stappen vooruit gemaakt.” Een andere aanbeveling betrof de interne communicatie en motivatie van medewerkers. “Spindler is een familiebedrijf, dus gaan we plezierig en betrokken met elkaar om en voelen we ons verantwoordelijk voor het totale bedrijf, of je nu op de afdeling elektra werkt, op loodgieterij, op cv of op kantoor. Om dit gevoel te stimuleren is elkaar op de hoogte houden over wat je doet en hoe goed je dat doet, niet meer dan logisch. Dus zijn we gestart met een interne nieuwsbrief, waarin we vooral een brug willen slaan tussen medewerkers ‘binnen en buiten’, collega’s die elkaar nauwelijks zien, maar wel tot dezelfde familie behoren. Daarnaast organiseren we nu buiten het werk om ook meer gezamenlijke activiteiten, van darten tot een dagje-uit in Blijdorp, samen met onze gezinnen wel te verstaan.” 

“We horen elkaar”

Alle activiteiten hebben volgens Spindler een positief effect op het plezier en de mate van tevredenheid van medewerkers. “Ik ervaar nu meer enthousiasme, trots en drive voor het werk. Dat laatste zien we terug in tientallen ideeën, tips en suggesties van medewerkers. Daarnaast luisteren we als collega’s nu beter naar elkaar. Vroeger spraken we vooral, nu horen we elkaar ook. Het gevolg? We staan niet langer tegenover elkaar, maar naast elkaar.” Of Spindler erin slaagt in 2022 uitsluitend tevreden medewerkers in dienst te hebben, weet niemand. “We zijn op de goede weg en ik weet zeker dat onze medewerkers ons tegen die tijd een 8 of een 9 als rapportcijfer geven.”